Energieworkshop in de praktijk: ‘Ik heb het hartstikke druk – moet dit echt?’
Yolanda van Heese werkt al jaren als coach met teams en leidinggevenden. Afgelopen winter besloot ze om zich te gaan scholen in een nieuwe methodiek waarmee je teams kunt activeren. In deze blog beschrijft ze haar eerste ervaringen met EnergyFinder, tot en met de eerste keer mee naar een klantsessie…
December 2017
‘Ping’. De nieuwsbrief van EnergyFinder verschijnt in mijn inbox. ‘Ken jij een goede trainer die aan de slag wil met nieuwe methoden?’ Ik open direct de mail. ‘Zouden ze echt…?’
Ja hoor, het is waar. EnergyFinder groeit enorm snel en zoekt daarom enthousiaste trainers. Of ik nog iemand ken die daaraan mee zou willen werken.
Als teamcoach hoef ik hier niet lang over na te denken: dat wil ik zelf! De methode van EnergyFinder is wetenschappelijk onderbouwd, levert zichtbare resultaten én mensen gaan met energie aan de slag. Wat wil je nog meer?
‘Dat wil ik zelf!’
Even een stapje terug: waarom heb je energie nodig?
De veranderende omgeving vraagt aan medewerkers wendbaarheid. Vroeger maakten bedrijven vijf-jaren plannen, nu werken bedrijven in de telecomsector met plannen voor drie maanden. Veel adviseurs, schrijvers en bloggers gebruiken de term VOCA om die nieuwe wereld te typeren: vluchtig, onzeker, complex en ambigu. Wat vandaag zeker is, is morgen een vraag en overmorgen verdwenen. Wat je gisteren als organisatie zelf kon doen, heb je vandaag een netwerk van verschillende partijen voor nodig.
Door de wet van Moore (de kracht van computers verdubbelt elke twee jaar) en de dalende kosten van computers verandert de manier van werken. In de ICT is dat de normaalste zaak van de wereld, in andere sectoren lijkt dat soms nog een ver van mijn bed show. Toch is ook daar de zekerheid en voorspelbaarheid ver te zoeken. Kijk maar naar de hotelbranche: wie had tien jaar geleden gedacht dat AirBnB zo’n enorme impact op de hotelbranche zou hebben? En wie kon de opkomst van Spotify voorzien? In zo’n snel veranderende omgeving is het belangrijk om je continu te kunnen aanpassen. Dat betekent niet alleen voldoende aandacht voor wat er in de buitenwereld gebeurt maar ook je aandacht kunnen richten op je doelen, doen waar je goed in bent én de kracht van samenwerking benutten om topprestaties te kunnen leveren. Deze punten worden allemaal in kaart gebracht vanuit de filosofie dat energie de beste voorspeller is van gedrag en prestaties.
Energiesessie in de praktijk
Steeds meer organisaties, zoals Heineken, VodafoneZiggo en Rijkswaterstaat, maken gebruik van de dienstverlening van EnergyFinder. Reden voor Hans en Patrick om het aantal gecertificeerde trainers uit te breiden. Natuurlijk laten ze mij en de andere nieuwe trainers niet zomaar aan de slag gaan: een grondige training en enkele praktijksessies gaan aan het certificaat vooraf. Zo ga ik onder andere samen met Rina Knippenberg, ook een nieuwe trainer, met Hans en Patrick mee naar een financiële dienstverlener voor een energie-workshop. Vooraf horen we dat het een afdeling is met een hoge werkdruk, veel stress en een hoog ziekteverzuim. Bij de start van de sessie staan sommige mensen dan ook niet te springen voor deze sessie. ‘Ik heb het hartstikke druk – moet dit echt?’, zegt iemand.
‘Ik heb het hartstikke druk – moet dit echt?’
Hans en Patrick leggen uit dat energie juist daarover gaat: hoe je zelf kunt bepalen waar je je energie op richt. In gesprek met de deelnemers vertellen ze tussen een theoretische uitleg onder meer de persoonlijke verhalen van twee vrouwen, Ellen en Monique, die zelf het roer hebben omgegooid, zich niet door de omstandigheden uit het veld hebben laten slaan en met energie een nieuwe stap in hun loopbaan hebben gezet. Daarna geven ze een schets van de veranderende VOCA wereld en de impact die nieuwe ontwikkelingen ineens kunnen hebben. De inhoud komt steeds dichter bij de mensen van deze financiële dienstverlener: ‘Oh, daar maar daar hebben wij ook last van. Ja, hiermee hebben wij ook te maken.’ Deelnemers komen met prikkelende voorbeelden van de VOCA Wereld in hun eigen sector en binnen hun eigen werkleven.
Het begint met willen
Het haakje is gevonden. Daarop laten Hans en Patrick zien hoe je kunt reageren op die veranderingen: de een staat te springen van enthousiasme (‘GoGo’), de ander moet het nog maar eens zien (‘ZoZo’), een derde wil het liefst tegenhouden (‘NoNo!”) en een vierde is al afgehaakt (DoDo). Die houdingen zijn heel herkenbaar voor de zaal: iedereen wisselt al snel met elkaar uit hoe zij er tegenaan kijken. Ook bespreken ze hoe het met hun eigen energie is gesteld, waar ze energie van krijgen en waar ze het juist verliezen. Mirjam gaat in op het beheer van haar agenda en wil met nieuwe routines meer grip krijgen op haar werk. Diana deelt met het team hoe zij probeert om zowel in het werk als privé in de zogenaamde zinzone te blijven en welke hulp ze daarbij van haar team zoekt. Tjerk wil met zijn team kijken hoe ze elkaar beter kunnen informeren. “Nu spreken we af wat we doen maar we weten eigenlijk niet hoe het afloopt. Laat staan dat we bijspringen.”
Het gesprek is op gang gebracht doordat mensen zich open hebben gesteld voor elkaar. De zaal bruist nu van de energie. En zo staat aan het eind van de middag iedereen enthousiast te vertellen wat ze morgen anders gaan doen. Kenneth vertelde enthousiast dat hij zich morgen niet nog en keer omdraait als de wekker gaat……
En nu?
Je zult het begrijpen: ik zit vol in de zinzone. Ik vind het super leuk om met EnergyFinder aan de slag te gaan en mensen en teams te helpen een nieuwe prestatiesprong te maken. Ben jij ook nieuwsgierig in welke energiezone je zit? Doe de verkorte zelftest. Dan krijg je via de demoversie binnen twee minuten een klein voorproefje van de energiemeting waarmee je jezelf en je team activeert. Binnen een dagdeel, want dat is een van de grootste eye openers voor me: dit kan snel en je kunt het zelf..