21 dagen niet klagen: lukt dat jou ook?
BOEKBESPREKING 21 DAGEN NIET KLAGEN | KEVIN WEIJERS
Ken je het verhaal van de ambtenaar die zichzelf overbodig maakte en vervolgens experimenterend de wereld over ging? Het is geen mop maar precies het verhaal dat is opgeschreven in dit vrolijke boekje dat als uitsmijter het experiment beschrijft waarbij je 21 dagen niet mag klagen, schelden of roddelen.
In het kort: volg je nieuwsgierigheid en niet je mailbox
Kevin Weijers is die ambtenaar die erin slaagde zijn baan in 10 uur per week uit te voeren en dat netjes meldde waardoor hij overbodig werd. In dit vlot geschreven boekje lees je alles over de mindset waarmee Weijers werkt en leeft.
Het boekje kent drie delen. Allereerst beschrijft Weijers hoe hij een van zijn grootste energielekken aanpakte: email. In het tweede deel lees je hoe hij tientallen experimenten uitvoerde op meerdere continenten, zelfs in Azië en Afrika, als marketeer, consultant en zelfs als gymleraar in de townships van Kaapstad. Weijers deed dat in ruil voor onderdak en een maaltijd.
In dit boekje deelt hij op eerlijke en humoristische wijze de inzichten en ervaringen die hij opdeed. Zo legt hij uit dat wat in het Engels ‘entitlement’ heet een handicap is voor veel mensen: ‘Vinden dat je ergens recht op hebt op basis van prestaties uit het verleden.’Hij kwam er zelf achter doordat vrienden hem, op een lastig moment, vertelden dat hij wel degelijk een keuze had. Hij kreeg een plaatje doorgestuurd met een inspirerende tekst:“Als je het niet leuk vindt waar je bent, beweeg dan. Je bent geen boom”.
Weijers herinnert de lezer eraan dat iets pas een experiment is als je niet zeker weet wat de uitkomst is. Een pleidooi voor nieuwsgierigheid als energiebron.
Tot slot vertelt hij in het derde deel heel kort en bondig hoe de 21 dagen niet klagen challenge een onverwacht succes werd toen onder meer RTL4 het oppikte.
Kortom, als je deze zomer een leuk boekje zoekt dat lekker wegleest tijdens het reizen of een avondje in de tuin dan kan ik het je aanraden. Het deed me regelmatig denken aan Forrest Gump, die ook van avontuur naar avontuur sprong.
Inzoomen op onze take aways van ‘21 dagen niet klagen’:
1. De mooiste take away is: “Klagen is negatieve feedback even op een situatie zonder de intentie die te willen veranderen.”Deze uitspraak van topsportpsycholoog Rico Schuijers komt voor in het deel waarin Weijers de 21 dagen challenge toelicht. Deze challenge, oorspronkelijk bedacht door Will Bowen,houdt in dat je drie weken lang niet klaagt, scheldt of roddelt. Zodra je dat wel doet ben je af en begin je weer opnieuw. Het begint dus met een positieve mindset. Wil jij even snel testen of je een positieve mindset hebt?
2. 21 dagen niet klagen, schelden of roddelen, kan dat wel? Weijers had zelf drie maanden nodig om zijn eerste 21 dagen cyclus te voltooien en dat lukte hem inmiddels drie keer. Hoe lang zal het jou duren om je eerste cyclus te voltooien? Wij gaan het deze zomer ook uit proberen. En dat doen we door deze 5 stappen toe te passen waarmee je elke zelf gekozen verandering kunt realiseren.
3. Volg je nieuwsgierigheid: dat is de samenvatting van het boekje in drie woorden. Weijers gelooft niet in het vinden van je passie maar houdt een pleidooi voor het volgen van je nieuwsgierigheid. Tijdens het schrijven van het boek bracht hem dat, althans dat zo denk ik, met terugwerkende kracht op een aanpak voor zijn experimenten in deel twee van het boek: ga naar buiten, help iemand, leer iets en deel het.
Weijers begint het boek met de levensles van Bruce Lee: “Adapt what is useful, reject what is useless and add what is specifically your own.”
4. Geen slachtoffer van je mailbox: het beste deel van het boek vond ik deel 1 waarin je leest je over een praktische manier om minder last te hebben van de groeiende stroom emails in je mailbox. Daarom sluiten we deze boekbespreking af met enkele tips van Weijers om geen slachtoffer te zijn van je mailbox:
– Breng focus aan: bepaal zelf wat je belangrijk vindt.Weijers raadt aan om elke dag te starten op de volgende wijze: begin allereerst minimaal een uur te werken aan datgene dat je aan het eind van de vorige werkdag hebt bestempeld als ‘het ene ding dat je morgen gaat doen als je maar een ding mag afmaken.’ Tot die tijd geen inkomende berichten/emails lezen. Dat voorkomt dat je het vervelende gevoel hebt aan het einde van de dag dat je je benen uit het lijf hebt gelopen maar eigenlijk niets hebt gedaan.
– Gebruik bewust: e-mail is volgens Weijers uitstekend voor zaken die geen spoed hebben. “Als je elke drie minuten je mailbox checkt of er mail is, hoe krijg je dan iets gedaan?” Spreek een spoedkanaal af zodat je toch bereikbaar bent in geval van echte nood.
– Voorkom e-mails: samenwerken begint met samen bepalen hoe je dat doet: breng in kaart met welke 3-5 collega’s je het meeste samenwerkt. Spreek met elkaar af hoe je het liefste samenwerkt met elkaar. En daar hoort bij hoe je wil communiceren. In het geval van Weijers gaf niemand aan dat e-mail de voorkeur had. En dat scheelt dus enorm veel tijd.
OVER KEVIN WEIJERS
Ooit was Kevin Weijers ambtenaar, stopte hij met email, en gaf hij 50 presentaties in 15 weken. Nu is hij Chief Exploration Officer van het zelfverzonnen De Wereld Rond in 80 Experimenten. Hij helpt bedrijven rond de hele wereld nieuwe ideeën te lanceren. Meestal in ruil voor eten en onderdak.
OVER DE AUTEURS
Hans van der Loo en Patrick Davidson zijn de oprichters van EnergyFinder en auteurs van diverse bestsellers. Hun werk is in zes talen gepubliceerd. Deze zomer verschijnt het boek Werkvuur waarin je kunt lezen hoe energieke mensen & teams positieve impact maken. In dat boek beschrijft het duo waarom onze manier van werken niet meer werkt, kijken ze vooruit naar de toekomst van het werk en geven ze je enkele handige tools om je soft skills keihard in te zetten.