Blue Monday: van au naar wow! (blog #5)
Blog #5 in de aanloop naar Blue Monday, door Patrick Davidson en Hans van der Loo
Nog vier dagen, dan beleven we de somberste dag van het jaar: Blue Monday. Maar niet heus, zo lieten we eerder zien. Ondertussen is somberheid wel een probleem en zelfs een volksziekte. De afgelopen dagen hebben we laten zien hoe onbewuste gedachten bijdragen aan onze somberheid. Ook zagen we hoe je negatieve emoties in een positieve richting kunt ombuigen. Gisteren gingen we in op de twee belangrijkste aanjagers van somberheid: stress en sleur. Vandaag een bijdrage over het belang van ons positieve brein in de omgang met sombere gevoelens: de groene knop.
Groene knop
Net als negatieve gevoelens, ontstaan positieve emoties in ons brein. Ze worden opgewekt door een mechanisme dat we omschrijven als de ‘groene knop’. Met de knop op groen voel je je goed en ben je enthousiast. Deze knop maakt chemische stoffen in je brein vrij waardoor je je goed voelt, je zin in dingen krijgt en je makkelijk et anderen verbindt. Daarmee sta je open voor nieuwe ervaringen en mogelijkheden en wil je leren en groeien. De groene knop geeft je het gevoel dat je je lot in eigen hand hebt. Bovendien versterkt deze knop je geloof in eigen kunnen. Zet je je groene knop aan, dan hoef je niet harder te duwen of te trekken, maar merk je dat dingen vanzelf gaan. Dat is geen magie, maar een gevolg van de energie die gaat stromen. Breinwetenschappers en psychologen hebben het bestaan en de kracht van de groene knop overigens nog niet zo lang geleden ontdekt. Diep verscholen in onze hersenen zit een piepklein gebiedje: ons ‘positieve brein’. Hier vindt de productie van ‘geluksstofjes’ als serotonine en oxytocine plaats, die ons positief stemmen en die als een buffer tegen al te sombere gevoelens fungeren.
Zet je je groene knop aan, dan hoef je niet harder te duwen of te trekken, maar merk je dat dingen vanzelf gaan.
Simpelweg gelukkig door de groene golf?
De groene knop staat voor emoties die je een plezierig gevoel geven en die je gelukkig maken. Bijkomend voordeel: positief ingestelde mensen zijn gezonder, gelukkiger, enthousiaster, veerkrachtiger, opener, gedrevener en beter in staat om met anderen samen te werken.
Is de groene knop daarmee de garantie voor eeuwigdurend geluk? Kun je geluk afdwingen met een groene golf? Dat zou mooi zijn, want er is momenteel bijna geen thema dat zo populair is als geluk. Het ene na het andere boek over het thema verschijnt op de markt, in bedrijven worden steeds vaker gelukstrainingen gegeven, her en der zijn de eerste geluksapps gesignaleerd en snelgroeiende bedrijven als Coolblue en Zappos laten zien dat geluk als hoeksteen van nieuwe businessmodellen kan fungeren. Veelzeggend is ook dat het momenteel trendy is om je als ‘Chief Hapiness Officer’ te afficheren.
Hoe belangrijk positieve emoties ook zijn en hoezeer wij allen naar geluk snakken, je kunt de groene knop nooit 24/7 ingedrukt houden. Je doet er goed aan om van tijd tot tijd te ontspannen en ‘in het blauw te gaan’. Ook met de rode knop is op zich niets mis: soms heeft het zo zijn voordelen om je tanden te laten zien en er even een forse schep bovenop te doen. Het gaat dus steeds om de juiste dosis. Bedien de knoppen zoals een dj de muziek mixt en niet alle schuiven tegelijk openzet.
Bedien de knoppen zoals een dj de muziek mixt en niet alle schuiven tegelijk openzet.
Zet je groene knop in het zonnetje!
Je weet nu hoe emoties werken en hoe je je eigen good vibrations kunt produceren. Maar dan komt die dag. En ook al weet je dat het eigenlijk kolder is, Blue Monday wordt tegenwoordig zo groot gemaakt dat het toch een beetje in je hoofd gaat zitten. Wat te doen als je ondanks alles besmet raakt door alle sombere verhalen?
Bij deze vijf tips om je groene knop in het zonnetje te zetten en van au naar wow te gaan:
- Richt je in sombere tijden op dingen die goed gaan. Denk terug aan positieve dingen uit het verleden. Of probeer voor afleiding te zorgen: verwen jezelf of … (jawel)… boek een vakantie. Dan heb je iets om naar uit te kijken. Oftewel, keer het om. Een Britse schrijver zei ooit: ‘These are tragic times, so we refuse to take it tragically’.
- Gebruik de kracht van verbeelding. Het grappige is dat onze hersenen geen verschil maken tussen werkelijke en gewenste gebeurtenissen. Daar kun je heel handig gebruik van maken. Door positieve situaties levendig te visualiseren, zet je je brein automatisch op het goede spoor. Ook al is het leven nog zo’n tranendal, je kunt je dus altijd verbeelden dat het eigenlijk best wel lekker gaat.
- Besef dat er niets zo besmettelijk is als emoties. Hoor je alleen maar klagers om je heen, dan ga je op den duur vanzelf ook meedoen. Vermijd al die droeftoeters om je heen en omring je bij voorkeur met positivo’s.
- Wees zelf een aanjager van positieve emoties. Praat bij voorkeur over dingen waar je zelf enthousiast van bent, probeer anderen op te wekken door ze te groeten of een compliment te geven. Laat vooral ook merken dat je een goede bui hebt. Of breng mensen aan het lachen, dat kan op zijn tijd wonderen doen. Kijk maar eens naar het volgende filmpje.
5. Tenslotte: maak van Blue Monday de ultieme mens-erger-je-niet-dag! Geef je met hart en ziel over aan al die goedbedoelde lolligheid om je heen. Doe lekker mee als er op je werk clowns of cabaretiers binnen komen vallen om zogenaamd ‘vrolijkheid te verspreiden’. Laaf je aan de warme gevoelens van een dienstverlener die zijn pakketjes voorziet van stickers waarop ‘een beetje extra liefde’ wordt aangeboden. Doe mee, maar vooral doe iets! En liefst iets positiefs.
Blue Monday wordt tegenwoordig zo groot gemaakt dat het toch een beetje in je hoofd gaat zitten.
Deze tips om van au naar wow te gaan, zijn natuurlijk niet alleen voor aanstaande maandag bedoeld, maar ze kunnen je alle dagen van het jaar te pas komen. Tenzij de problemen zo hoog oplopen dat je in een diep dal terecht komt. Dan heb je niet genoeg aan je groene knop. Dan moet je het daarnaast ook van veerkracht hebben. Daarover vertellen we morgen meer!
Dit artikel is mede gebaseerd op het 1 maart te verschijnen boek ‘Waar haal je de energie vandaan? ‘ (bij uitgeverij AnderZ).
Hans van der Loo en Patrick Davidson zijn founders van EnergyFinder en betterday.