De winkel draaiende houden tijdens de crisisjaren trekt wissel op medewerkers
Veel bedrijven hebben de afgelopen crisisjaren weinig geïnvesteerd in medewerkers. De winkel werd draaiende gehouden (soms met te weinig mensen) en ontwikkeling verschoof noodzakelijkerwijs naar een plaatsje onderaan de ladder. De economie trekt inmiddels weer aan, maar gek genoeg worden medewerkers daar niet energieker van. Sterker nog: de stemming op de Nederlandse werkvloer is beneden peil.
Dat het niet helemaal snor zit met de energie op de werkvloer blijkt uit het jaarlijks verschijnende onderzoek ‘De energie van werkend Nederland’, uitgevoerd door EnergyFinder. Blijkbaar eisen het draaiende houden van de toko en het missen van skills en kennis door het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden hun tol. De cijfers liegen er namelijk niet om:
– bijna 2 op de 5 werknemers staat onder grote druk en zit in een kramp
– iets minder dan een derde zit in de wachtstand en doet zijn ding (maar meer ook niet)
– 1 op de 10 werknemers is cynisch tot stilstand gekomen
– slechts 20% is het zonnetje op werkvloer en heeft er zin in